Sportschutters in Lingewaard hebben de handen ineengeslagen en een Lingewaard Toernooi opgezet voor luchtgeweer opgelegd. Wedstrijden worden hoofdzakelijk op grotere schaal georganiseerd, maar om de lokale verenigingen en schutters te verbinden werd gezocht naar laagdrempelige instroom en mogelijkheden.
Sv. Op de Korrel Bemmel en Sv. Strijdlust Huissen treffen elkaar regelmatig, maar dit geldt niet voor alle schutters. Voor sommigen zijn wedstrijden te ver van hun bed door het resultaatniveau of de reisafstand. Voor luchtgeweerschutters binnen schutterijen Gijsbrecht van Aemstel uit Doornenburg en Sint Sebastianus te Gendt zijn mogelijkheden tot deelname klein, mede door niet aangesloten te zijn bij een schietbond.
Om de schutters met elkaar te verbinden en de drempel laag te houden, is er een competitie opgezet binnen de mogelijkheden van de vier verenigingen. Er zijn uit- en thuiswedstrijden geschoten met teams van 4 schutters, waarbij de aangemelde deelnemers per vereniging konden wisselen. Hierdoor kon elke geinteresseerde meedoen. Zelfs een schutter van 90 jaar ging weer mee.
Wedstrijden bestaan uit 30 schoten, zodat dit uitdaging biedt maar behapbaar is. Schutters zijn op individueel gemiddelde opeenvolgend opgesteld, waardoor de meest geoefenden tegen elkaar schieten. Bij de opstelling wordt gekeken naar totaal gemiddelden, zodat er gelijkwaardige teams tegen elkaar schieten. De competitie is een succes en hiervoor is een Lingewaardse wisseltrofee ontworpen. Op 18 juni zullen in Bemmel de twee hoogst geplaatste schutters per team een finale schieten, waarna er gezellig zal worden afgesloten met alle supporters en geïnteresseerden.