Het weekend van 1 en 2 juli stond voor velen één van de belangrijkste wedstrijden van het seizoen op het programma; de Nederlandse Kampioenschappen Luchtpistool en –Geweer. Dit jaar op een andere locatie dan het gebruikelijke Papendal, namelijk tijdens een geslaagd evenement Schietsport Totaal 2017 op Sportpark Valkenhuizen te Arnhem.

Van de 14 genodigde leden van sv Op de Korrel, mochten er 2 deelnemen in de discipline Luchtpistool, categorie Veteranen. Koos Janssen schoot in de kwalificatie 339 punten bij elkaar, waarbij Theo Lamers zich met 360 punten plaatste voor de finale van de 8 besten. Na een zinderende eindstrijd wist hij het hoogst haalbare te bereiken, Nederlands Kampioen. Dit betekend voor Theo een topjaar, met alle hoogst haalbare podia, zowel opgelegd als vrije hand als teamlid en individueel.
In de categorie Senioren van de zelfde discipline kwamen er ook twee schutters van Op de Korrel de baan op, waarbij Bart Grutters een scores van 541 en een 13e plaatst wist te halen. Scores lagen erg dicht bij elkaar, want Frank Streng behaalde met 549, maar 8 puntjes meer, de finale via een 6e plaatst in de kwalificatie. Met veel ervaring wist Frank een sterke finale te schieten en de hoogste trede te behalen, waarmee hij Nederlands Kampioen Luchtpistool Heren Senioren werd.
In de discipline Luchtgeweer was bij de Junioren Heren A Terence Wigman uitgenodigd. Hij schoot een nette wedstrijd van 528,7 punten, waarmee hij zich als 13e plaatste in een sterk deelnemersveld.
In de categorie Dames kwam de grootste Op de Korrel ploeg aan de beurt; maar liefst 6 dames waren uitgenodigd. Mandy Kooij behaalde met 382,1 punten een 21e plaats, waarbij een groeiende buik een extra uitdaging gaf. Op positie 19 eindigde Amanda Klomp-Polman met 383,1 punten na een nette wedstrijd. De 16e plaats was voor Leny Huisman met 388,0 punten, achter Maria Große met 393,3 punten op een 12e positie. Stine Andersen wist zich met 407,4 punten te plaatsen voor de finale met de beste 8. Hier behaalde zij uiteindelijk een 7 positie.
In de Senioren heren werd Op de Korrel door 3 schutters vertegenwoordigd, waarbij Mathijs Cornelissen zich op een 23e plaats vestigde met 580,5 punten. Doorgewinterde Richèl Rensen wist zich met 593,0 naar een 17e plaats te schieten en Jasper Klomp plaatste zich met 615,8 voor de finale. Daar was hij echter de eerste afvaller en werd hiermee 8e.

Naast de wedstrijden voor de NK werden ook de recordmedailles van het afgelopen seizoen uitgereikt. Alfred Basten mocht aantreden om een medaille in ontvangst te nemen voor Luchtgeweer staand Heren SH2. Ook was er een recordmedaille voor de Luchtpistool Opgelegd schutters Chris de Graaf, Johan Mandemakers en Koos Janssen, als team. Maar Koos mocht tevens zijn individuele recordmedaille in ontvangst nemen.

Een trotse vereniging, dat kan niet anders. Maar nog een extra tintje mag aangehaald worden, namelijk de inzet van OdK vrijwilligers tijdens deze NK. Een aantal belangrijke uitvoerende taken ligt namelijk bij Op de Korrel leden, die zonder medaille of goed score ook een topprestatie neergezet hebben.

Uitslagen NK 2017, deelnemers sv. Op de Korrel, Bemmel.

Luchtgeweer  staand Senioren Heren

Finale Lamers, Theo 1e
4 Lamers, Theo 360
14 Janssen, Koos 339

Alle uitslagen van de Nederlandse Kampioenschappen Luchtwapens tijdens Schietsport Totaal zijn te vinden via de website van de KNSA, zowel als overzicht met finale als de kwalificaties per categorie met mogelijkheid tot inzien van de schotbeelden.
Foto’s in dit bericht zijn samen gesprokkeld van verschillende internet pagina’s en Facebook. Vandaar een dankjewel aan de fotografen, Arno Brinkman, Walter Jaegermann en Tessa Biesbrouck. Hun volledige albums zijn te bekijken onder de link.
En als laatste zijn er nog wat video’s te vinden via Facebook, zoals een deel van de finale Luchtpistool Veteranen, Luchtgeweer Dames en Luchtgeweer Veteranen.

Theo Lamers, Nederlands Kampioen Luchtpistool Veteranen

Frank Streng, Nederlands Kampioen Luchtpistool Heren

Luchtgeweer Junioren A Heren, Terence Wigman

Luchtgeweer Dames, Stine Andersen

Luchtgeweer Dames, Maria Große

Luchtgeweer Dames, Leny Huisman

Luchtgeweer Dames, Amanda Klomp-Polman

Luchtgeweer Dames, Mandy Kooij

Luchtgeweer Heren, Jasper Klomp

Luchtgeweer Heren, Richèl Rensen

Luchtgeweer Heren, Mathijs Cornelissen

Finale Luchtgeweer Dames, Stine Andersen

Finale Luchtgeweer Heren, Jasper Klomp

Vrijwilligers NK 2017, met Arno Brinkman

Ontbrekend op de foto's: Bart Grutters, Koos Janssen (wedstrijd).