De 5e editie van de Luchtgeweer Marathon 2019 heeft een overwinning opgeleverd voor Johan Huibers. Voor de derde maal werd hij de beste van allemaal. Met een totaal van 2483 punten van de maximaal 2500 te behalen punten hielt hij de winnaar van verleden jaar Raoel Valentijn zes punten achter zich.
Na het eerste uur was het al duidelijk dat de strijd om het podium zou gaan tussen een vijftal schutters, te weten Johan- en Ben Huibers, Raoel Valentijn, Benjamin Masselink en Joop Hendriks. De laatste bleef echter de hele wedstrijd op een klein verschil met zijn voorgangers hangen en kon nooit echt dichterbij komen. Daardoor werd het steeds meer een strijd tussen de vier eerdergenoemde schutters. Daarbij streden Johan en Raoel om de plaatsen een en twee, terwijl de twee “Bennen” steeds op een vijftal punten achterstand bleven hangen. Ook Joop kon de aansluiting zoals eerder vermeld net niet halen, al kwam hij in het laatste uur tot op vier punten van de “Bennen” en eindigde als vijfde.
Het verschil tussen Johan en Raoel schommelde na het derde uur tussen de vijf en zes punten en uiteindelijk trok Johan met dat laatste verschil ook aan het langste eind en werd winnaar van deze 5e editie. Daarachter ontspon zich een spannende strijd tussen de “Bennen” waarbij aanvankelijk de “oudere” Ben het voordeel had, doch in het laatste uur trok de jongere Ben de stand gelijk. De score van de laatste serie moest uiteindelijk de beslissing brengen wie er op het podium zou eindigen. Benjamin besliste die met 99- tegen 98 punten in zijn voordeel.
U zult zich gezien het vorenstaande afvragen: werd er verder geen strijd geleverd? Ja, natuurlijk onderling vormen er zich altijd koppeltjes die proberen elkaar af te troeven. Daarbij is het niet alleen een strijd tegen elkaar maar ook tegen zichzelf. Een mooie strijd was er zeker tussen Hans van Marwijk en Henk Graven, die elkaar aardig in evenwicht hielden met steeds een klein voordeel voor Hans tot aan het begin van het laatste uur. Toen nam Henk namelijk een voorsprong van slechts een schamel puntje. Hans herstelde zich echter en boog dat verschil om in zijn voordeel van drie punten.
Zeker niet onvermeld mag blijven, dat er vier debutanten waren. Miran Verlooij stond na het eerste uur nog op plaats 17, doch eindigde uiteindelijk op een zeer mooie tiende plaats. Ferdinand Janse stond steeds zo tussen de 13e en 17e plaats en eindigde tenslotte als 14e. Over regelmaat gesproken, ook al gaf zijn lichaamstaal anders aan: Wat doe ik hier? Waar ben ik aan begonnen? Ook bij Yvonne Kuster mag over regelmaat worden gesproken, want zij stond na elk uur steeds op plaats 17 of 18. De laatste debutant was Kees Ouwehand, die zich als staande schutter kranig wist te handhaven op een 21e plaats.
Van de drie staande schutters kwam Richèl uiteindelijk het beste voor de dag met een elfde plaats, terwijl Leny genoegen moest nemen met plaats twintig vlak voor Kees Ouwehand.
Zoals boven aangegeven kwam van de visuele schutters Benjamin het beste uit de bus met een fraaie derde plaats, terwijl John Kuster als negende eindigde. Milan tenslotte begon wat minder goed, doch wist zich gaande de dag toch wat omhoog te werken en finishte als achttiende.
Opvallend was verder, dat er weinig persoonlijke records werden geschoten. Slechts vier schutters buiten de vier debutanten natuurlijk, wisten hun eerdere score te verbeteren. Naast Benjamin deden dat Joop, Alex en Menno. Het aantal series van 100 (maximum op 10 schoten) bedroeg in totaal 48, waarvan Johan een kwart voor zijn rekening nam.
Terugkijkend mag van een geslaagd evenement worden gesproken. In een sportieve- en gezellige sfeer werd de dag doorgebracht en keek iedereen met zijn of haar bemerkingen op een geslaagde marathon terug. Dat alles mede mogelijk gemaakt door de goede verzorging van het barpersoneel en de inzet van de vrijwilligers, die het evenement mede hebben mogelijk gemaakt.
Helaas moet er ook een minder positieve opmerking worden gemaakt en wel vanwege het feit, dat er van de 29 aanmeldingen uiteindelijk 23 personen hebben deelgenomen. Grotendeels het gevolg van ziekte.
Echter de zesde editie zal er volgend jaar zeker weer komen, daar was het enthousiasme van de aanwezigen groot genoeg voor. SdK / JKl.

De volledige uitslagenlijst is te vinden onder de link. Meer foto's zijn te vinden op de Flickr-pagina van Frank Streng, inclusief een leuke video.